Stoomtreinen

Het ertsgebergte is bekend om zijn smalspoorbanen.
De eerste smalspoorweg ter wereld stamt uit 1556, die een Boheemse lijn laat zien met een spoorwijdte van ongeveer 60 cm. Tijdens de 16e eeuw bleven deze spoorlijnen beperkt tot handbediend smalspoor in mijnen over heel Europa. Vanaf de 17e eeuw werden de mijnspoorwegen ook bovengronds gebruikt voor transport naar overslagpunten in de buurt, meestal kanalen.

Voordelen van smalspoor
De aanleg van smalspoorwegen is over het algemeen goedkoper omdat lichtere constructies kunnen worden toegepast. Doordat in bochten het verschil in boogstralen van de binnenste en buitenste wielen kleiner is, maakt smalspoor scherpere bochten mogelijk. Hierdoor kunnen de landschapscontouren beter worden gevolgd, wat veel grondverzet, tunnels en bruggen overbodig maakt.
Ook kan er kleiner rollend materieel worden gebruikt. Daardoor hoeven bruggen en tunnels dan ook minder groot te zijn.

Nadelen van smalspoor
Tegenover de voordelen staat dat smalspoor veel minder capaciteit biedt, zowel qua gewicht als qua volume. Als de voertuigen met dezelfde verhoudingen zouden worden verkleind van normaalspoor naar smalspoor, dan heeft een smalspoorrijtuig ongeveer een derde van het gewicht van een normaalspoorrijtuig. Om dit capaciteitsverlies gedeeltelijk te compenseren, wordt er op smalspoor met relatief grote, zware voertuigen gereden, waardoor er een relatief zware asdruk is en de rijtuigen "topzwaar" zijn. De rijeigenschappen zijn hierdoor minder gunstig. In principe kan, mits de straalbogen het toelaten, met hoge snelheden gereden worden, maar door het hefboomeffect (grote rijtuigen op smalspoor) stelt dit hoge eisen aan het spoor. Daarom gebruikt men smalspoor vooral daar waar de snelheid minder belangrijk is.



Pressnitztalbahn Steinbach -Jöhstadt


Hartelijk welkom bij de Pressnitztalbahn en "Gluck Auf" in het Ertsgebergte !

Beleef zelf deze uniek ervaring en bezoek de Museumstoomtrein Steinbach - Jöhstadt.


Geschiedenis van de Museumstoomtrein

Op 1 Juni 1892 ging de legendarische “Pressnitztalbahn” in bedrijf.
De Pressnitztalbahn verbond met het bijna 24 kilometer lange traject, de idyllisch gelegen plaatsen in het Pressnitztal tussen de Bergstadt Jöhstadt en Wolkenstein met “ de grote wereld ”.

In de Personenwagons kwamen de mensen uit het Pressnitz- en Schwarzwassertal veilig en snel op het werk, andere reisden naar hun vakantiebestemming. De Spoorbreedte van de stoomtrein tussen Wolkenstein en Jöhstadt bedroeg 75 cm.
De goederentreinen vervoerden duizenden meubels, waterpompen, karton en koelkasten door het dal.


In de 70er en 80er jaren ontbrak het in de toenmalige DDR aan geld en werklui, om het spoor en de bruggen te onderhouden.
Om ontsporing te voorkomen mochten de stoomtreinen op vele stukken alleen nog met een snelheidsbeperking door het Pressnitztal rijden.

In 1984 stopte de Deutsche Reichsbahn met het personenvervoer op het traject.
In 1988 stopte ook het goederen vervoer tussen Wolkenstein en Niederschmiedeberg.
Tevens werd begonnen met het afbreken van het spoor en bruggen vanaf  Wolkenstein.
Eind 1989 herinnerde bijna niets meer aan de „Pressnitztalbahn“.

Daarmee konden de stoomtrein fans uit heel Duitsland zich niet verenigen.
Zij richten al in 1988 de “Interessengemeinschaft Pressnitztalbahn” op, en begonnen in de zomer van 1990 in Jöhstadt vrijwillig met de hernieuwde bouw van het smalspoor.



De remise werd gerenoveerd, en wagons en stoomlocomotieven naar Jöhstadt gehaald.
In1992 kon al de eerste stoomtrein van de museumbaan enige meters over het vernieuwde spoor rijden. Het traject werd jaar op jaar uitgebouwd.
In 1993 konden de eerste reizigers een rit maken van 800 meter.
In het voorjaar van 1994 werd Bahnhof Schössel bereikt.



Het 4 kilometer verder gelegen dorp Schmalzgrube werd in 1995 bereikt en het Bahnhof geopend.
Daar versperde echter een bedrijfshal de mogelijkheid verder te bouwen.
Nadat voor het bedrijf een andere locatie werd gevonden kon de bouw aan het smalspoor weer worden voortgezet.
Met pinkster 1996 werd het Bahnhof “ Forrellenhof bereikt.
Een jaar later alweer Bahnhof Besuchersbergwerk " Andreas-Gegentrum-Stolln"
In totaal kon toen al 6 kilometer gereisd worden op het nieuwe traject.



Tot Bahnhof Steinbach moest nog 2 kilometer spoor worden aangelegd.
Als ook 2 grote bruggen en een halteplaats bij Raststätte Wildbach.
Om dit te realiseren moest eerst een gebouw die op de plaats van het oude traject was geplaatst worden afgebroken.
Vanaf augustus 2000 rijden de liefdevol gerestaureerde voertuigen over het 8 kilometer lange traject tussen Steinbach en Jöhstadt.



Ondertussen werden er nog meer historische wagons gerestaureerd.
Veelal werden wagons aangeschaft die dienst deden als tuinhuisje of kippenhok.
Ontzettend veel tijd en inzet was nodig om deze wagons weer om te bouwen tot prachtig gerestaureerde personenwagons.
Voorzien van mooie details beleefd u weer de atmosfeer uit de 60er en 70er jaren.
Langzamer hand werd het spoor uitgebouwd en een regelmatige dienstregeling gereden op de kleine museumbaan.
Inmiddels beschikt de “Interessengemeenschap Pressnitztalbahn” over meer dan 40 voertuigen waarvan 6 Stoomlocomotieven met Jöhstadt als thuisbasis.

Sindsdien houdt de vereniging zich bezig met het instant houden van de dienstregeling, en het verder uitbouwen van de museumbaan.
Zo worden langs het spoor gelegen gebouwen weer in oorspronkelijke staat gerenoveerd.
Gaat men verder met de renovatie van wagons, en wordt langs het spoor een telefoonnet met bovenleiding aangelegd.

Een project van de vereniging is onder andere de herinrichting van Bahnhof  Jöhstadt
en het spoor weer in originele staat te renoveren, zodat de stoomtreinen,net als voor 1984, weer bij Bahnhof Jöhstadt beginnen en eindigen kunnen.


Om de renovatie te ondersteunen heeft de Vereniging Interessengemeinschaft Pressnitztalbahn e.V. een donatie actie in het leven geroepen.
Zij verheugen zich ook op uw steun !

Bankgegevens:
Spendenkonto Commerzbank Chemnitz
IBAN: DE13 8704 0000 0412 2677 00  

BIC: COBADEFFXXX


Wikipedia: Wolkenstein - Jöhstadt




Fichtelbergbahn Cranzahl – Kurort Oberwiesenthal

De Fichtelbergbahn brengt zijn reizigers naar de hoogst gelegen stad van Duitsland, Kurort Oberwiesenthal.
De reis begint bij Station Cranzahl waar het “Normale” ( 100 cm ) spoor stopt, en de reis verder gaat met de stoomtrein van de Fichtelbergbahn die rijdt op smalspoor ( 75 cm )
De stoomtrein slingert zich licht stijgend naar de eerste station Sehmathal, dan station Unterneudorf, het zogenaamde “Stachelbeerbahnhof”  en een paar minuten verder door het schilderachtige dorpje Neudorf.
Neudorf is bekent vanwege de productie van de Raucherkerzen, de wierook die gebruikt wordt voor de “Rauchermänchen”
Na Neudorf wordt het steiler richting Station Vierenstrasse.

Dit station dient als eind- dan wel  startpunt voor wandelingen in het Fichtelberg gebied.
Tevens is het het eindpunt voor een monsterroller tour die start vanuit het K1 hotel in Oberwiesenthal, de stoomtrein neemt u dan weer mee terug naar Oberwiesenthal.
In de winter is het het eindpunt van een lange langlauftour die vanaf de Fichtlberg start.

Als de stoomtrein verder rijdt richting Oberwiesenthal wordt het steiler en steiler

De stoomtrein rijdt nu door bebost gebied en de stoker heeft zijn handen vol de trein onder “Voldamp” te houden.
Alleen op vol vermogen bereikt de stoomtrein het volgende station Kretscham-Rothensehma.
Ook dit station is gelieft als start voor mooie wandelingen.
De stoomtrein dampt verder richting Niederschlag, hierna gaat het langs de B95 langs riviertje de Pohlbach, de grens tussen Duitsland en Tsjechie.

Langs station Hammerunterwiesenthal en Unterwiesenthal wordt na het passeren van de 110 meter lange en 23 meter hoge “Hüttenbachviaduct”  eindstation Kurort Oberwiesenthal bereikt.